Šiuo metu Lietuva, o ir nemaža dalis Europos „užsidaro“ dėl koronaviruso (COVID-19). Žmonės gauna daugybę informacijos apie šį virusą, o turėdami bilietus nežino kaip jie turi elgtis ir kokius sprendimus priimti, bei kas bus su jų turimais lėktuvų bilietais. Šiame straipsnyje apžvelgiame esminius dalykus, kurie yra svarbūs turintiems lėktuvų bilietus ar turintiems poreikį keliauti vėliau.

Šalyje paskelbtas karantinas – ką jis reiškia keliautojams?

Lietuvos Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo nusprendė nuo 2020 – 03 – 16 šalyje skelbti tam tikrą ekstremalios situacijos lygį – karantiną. Ši situacija tęsis iki kovo 30 dienos, t.y. dvi savaites. Priklausomai nuo viruso plitimo, ši padėtis gali būti pratęsta ilgesniam laikui.

Karantinas reiškia tai, kad keleiviai negalės išvykti iš Lietuvos, o atvykstantys privalės privalomai izoliuotis dviem savaitėms. Keliauti lėktuvu bus galima tik dėl darbo reikalų (turint galiojančią darbo sutartį, darbo vizą).

Tai taip pat reiškia bent jau dalinę nežinią dėl sumokėtų pinigų susigrąžinimo. Dėl šių valstybių priimamų sprendimų, nepaisant jų būtinumo, skrydžių bendrovių veikla yra paralyžuojama neribotam laikui, dalis bendrovių jau praneša apie ypatingai didelę finansinę krizę, o sprendimus neleisti skraidyti, gabenti keleivius priėmė ne skrydžių bendrovės, o šalys. Todėl atsiranda teisinis neaiškumas dėl to, kas turėtų prisiimti šiuos nuostolius ir dėl to gali kilti ginčų tarp valstybių ir skrydžių bendrovių.

Skrydžių bendrovė dėl karantino nebevykdys skrydžių reikiama kryptimi, ką daryti?

Skrydžių bendrovei nutarus nebetęsti skrydžių tam tikra kryptimi, visos kelionės ir grįžimas tampa keleivių problema. Asmenys, kurie susiduria su tokia problema ją spręsti gali keliais būdais – pirmas būdas ieškoti bendrovės, kuri nesustabdo skrydžių krypties. Antras būdas – vykti su persėdimais, ieškant šalių, kuriose leidžiamas tranzitinis judėjimas.

Kitas būdas yra vykti kitu transportu, tačiau tai gali kelti didelių problemų dėl to, kad visose sienose yra sustiprinta patikra, o kai kurios šalys net neleidžia tranzitinio judėjimo.
Nesant kitų galimybių, keleiviai turėtų susisiekti su Lietuvos atstovybę esančia toje šalyje. Esant didelėms problemoms ir mažai galimybių, galimai Lietuva organizuos savo piliečių, esančių kitoje šalyje pargabenimą į Lietuvą.

Kokia situacija jeigu turite lėktuvo bilietus į kelis skrydžius (skrendat su persėdimu)?

Viskas priklauso nuo to ar jūsų skrydžiai kerta karantine esančias šalis. Jeigu persėdimas yra karantinuojamoje šalyje, tuomet turite pasidomėti ar joje yra leidžiamas tranzitinės kelionės. Jeigu tokio leidimo nėra – greičiausiai keliauti net neverta. Taip pat, atminkite, kad jeigu visą maršrutą sudaro keli skrydžiai, tuomet gali nutikti taip, kad panaikinamas vienas ar du, o kiti gali būti galiojantys, kas reiškia, kad pinigus galite tikėtis atgauti tik už naikinamus skrydžius.

Kompensacijos už neįvykusius skrydžius dėl karantino

Vienas svarbiausių klausimų, kurie kyla keliautojams – ar jiems bus sugrąžinti už lėktuvų bilietus sumokėti pinigai. Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad tokia situacija yra ganėtinai neįprasta ir su ja tiek šalys, tiek juridiniai asmenys dažniausiai tvarkosi pirmą kartą. Nutikus nenugalimos jėgos aplinkybėms gana lokalioje teritorijoje – skrydžių bendrovėms nėra problemų kompensuojant išlaidas, tačiau ši situacija yra kur kas sudėtingesnė ir dėl šalių priimamų sprendimų faktiškai yra stabdomas šių bendrovių verslas, todėl šiam momentui nėra aišku, kas turės kompensuoti keleiviams patirtą žalą.

Skrydžių bendrovės keleiviams, kuriems yra neleidžiama lipti į lėktuvą ar atsisakoma juos laipinti visuomet suteikia kreditą sekančiai kelionei. T.y. keleiviams suteikiama galimybė keliauti metus arba du ta pačia kryptimi, o dėl kompensacijos siūloma užpildyti formą arba laukti patvirtintos kompensavimo tvarkos. Tai nebūtinai reiškia, kad bendrovės kompensuos nuostolį, kadangi, kaip jau minėta anksčiau – būtent valstybės priėmė sprendimus, kurie šioms bendrovėms neleidžia vykdyti veiklos, keleiviams keliauti ir dėl ko bendrovės ne tik patiria nuostolius dėl prastovų, bet ir nežino kada ir kokiomis sąlygomis galės atnaujinti savo veiklą.

Bet kokiu atveju, kol bendrovės svarsto apie kompensacijas, Jūs būtinai turite kreiptis į savo bilietų pardavėjus ir sužinoti ar žadama kompensuoti jūsų kelionę ir/ar kada tokia informacija paaiškės.